Foto: pressbild
Foto: pressbild

Daniel Skölds 5 bästa säljtips

Daniel Sköld, född 1983 har sedan han var 15 år gammal brunnit för försäljning. Han började sin karriär som skoputsförsäljare och har under årens lopp funnit att försäljning är det han är bäst på. Idag säljer han e-signering på Scrive.com där han är delägare. Han är även involverad i flertalet nätverk för säljare samtidigt som han hoppar in som coach i bolag som behöver öka sin försäljning eller förbättra sin säljkultur. Daniel har två missioner i livet. Den ena är att ändra samhällets bild på säljyrket så det får den status det förtjänar. Hans andra mål är att hjälpa så många som möjligt utvecklas så mycket som möjligt inom försäljningsyrkets fantastiska värld genom föreläsningar och utbildningar.

1. Effektivisera dina dagar med rutiner.

Sätt rutiner som du följer som snabbar upp ditt arbete. Använd dig av principer som Kaizen eller 5s för att emiminera tidsslöseri mellan och under de uppgifter du utför. Två av de bästa principer jag nyttjar är ”touch it once” och ”zero inbox”. Touch it once vilket betyder att jag tar tag i och slutför en uppgift på en gång när jag väl har rört vid den, till exempel ett email som ska besvaras. Zero inbox innebär att jag arkiverar alla email så fort jag besvarat dem. Detta gör att jag aldrig har obesvarade meddelanden i min inkorg. Det ger mig bra översikt och kontroll.

 

2. Fokusera för att få moment.
Avsätt tid för dina aktiviteter. Om du till exempel ringer kalla samtal, avsätt block med tid för detta. När jag utför uppgifter som är likadana och ska göras om och om igen utför jag dem i kluster och låter mig inte störas. Om jag ringer kalla samtal ringer jag alltid 10 samtal innan jag bryter för att hämta kaffe, ta en paus, använda sociala media eller svara på en fråga från en kollega. Varje gång jag blir störd tappar jag cirka 15 minuter som krävs för att återfå tempo, men genom att inte låta någonting komma emellan kan jag bibehålla tempot.

 

3. Använd ett bra CRM-system
Nyckeln till höga försäljningssiffror är att ha koll på vad du gjort tidigare och framförallt kontroll över din nästa aktivitet. Använd ett bra CRM-system som fyller dina behov. Vi säljare är av naturen fokuserade på nästa affär, nästa aktivitet, men ett högt fokus framåt gör ibland att vi tappar bollar på vägen om vi inte aktar oss. Genom att använda ett CRM och noggrant göra anteckningar efter varje aktivitet eliminerar vi den mänskliga faktorn och låter tekniken hålla reda på det vi inte förmår ha i minnet. Ett CRM tillåter dig dessutom föra statistik över din aktivitet. Med hjälp av statistiken kan du snabbt se var i säljprocessen du behöver förbättra dig.

 

4. Sätt upp tydliga mål!
När vi sätter upp tydliga mål programmerar vi vårt undermedvetna att konstant arbeta till vår fördel för att föra oss närmre målet. Människan är av naturen lat och utan ett tydligt syfte med vad vi gör tappar vi snabbt fokus till förmån för lättillgänglig och kortsiktig stimulans. Varför ska vi kliva upp ur sängen tidigt på morgonen om vi nu har det så bra där? Har du inget tydligt syfte med varför du ska kliva upp och gå till jobbet, och om den förväntade belöningen när du uppnått ditt mål inte överstiger den kortsiktiga stimulans en sovmorgon ger, ja, då kommer du alltid föredra att ligga kvar i sängen en timme till.

 

5. Läs om försäljning VARJE DAG!
När alla rutiner är på plats så är det dags att börja fila på tekniken. Om du läser om försäljning i en timme varje dag kommer du läsa ungefär en bok i veckan. En bok i veckan motsvarar 50 böcker om året. Det är oftast 50 böcker fler än de flesta av dina kollegor har läst. Det är också ganska troligt att det är betydligt mycket mer än dina konkurrenter har läst, försprånget blir enormt. Om du läser varje dag kan du applicera det du läser på din dagliga försäljning, du kommer snart se resultat och dina försäljningssiffror ökar. När försäljningssiffrorna ökar blir du mer motiverad att fortsätta och du kommer inte kunna sluta förbättra dig.

7 reaktion på “Daniel Skölds 5 bästa säljtips

  1. Tack för ett bra blogginlägg! Vilket CRM-verktyg kör du själv, eller skulle du rekommendera till ett mindre företag (under 10 anställda)?

    • Av gammal vana kör jag Fortnox fortfarande. Det fungerar som det ska och fyller sin funktion till ett mycket vettigt pris. Jag har arbetat i massor av olika system men faller tillbaka till Fortnox för att inlärningströskeln är för hög när det kommer till de nya systemen. (svårt att lära en gammal hund sitta)
      Jag har dock en utvärdering av ett nytt, osläppt CRM på gång, och det verkar mycket lovande. Håll koll på min blogg så kommer jag skriva om det när jag har testat klart.

  2. Tack Daniel för bra tips.
    Märker du av någon skillnad på hur du inleder dina kalla samtal under ditt kluster dvs håller du dig strikt till samma manus från samtal 1 till 10 eller ändrar du allteftersom du får olika svar? Vilket samtal går bäst det i börja eller i slutet?

    • Hej Gunilla!
      Tack för svar. När jag ringer är det alltid i syfte att boka ett möte, och tack och lov finns det en bra grund att utgå ifrån i samtliga samtal, samtalen ser nästan alltid EXAKT likadana ut. Jag har ett basmanus som jag använder. Ett manus ska aldrig vara ristat i sten, men om kreativiteten tryter under samtalets gång, eller om samtalet tar en oväntad vändning är det lätt att styra in prospektet i pitchen igen, bara jag har riktlinjer att följa.

      När det kommer till vilket samtal som går bäst, så spelar det ingen roll om det är det första eller sista samtalet, alla samtal har samma förutsättningar. Om ingenting kommer emellan mina kluster kopplar jag samman dem. Det betyder att jag kan ringa minst 10 samtal i en följd, men hur många som helst (i jämna tiotal) efter varandra.

  3. Hej Daniel,

    om du skulle rekommendera 5 böcker att börja med för att förfina sin säljteknik, vilka skulle de vara?

    • Hej Ola,
      när det kommer till säljlitteratur har jag upptäckt att trots att det finns tusentals böcker inom ämnet, så är innehållet detsamma. Det som skiljer böckerna åt är känslan i dem och sättet de är skrivna på. Försäljning har sett likadant ut i alla tider, och det betyder att en bok om försäljning från 1920 är minst lika aktuell som en bok skriven 2012. Psykologin bakom ser likadan ut och har alltid gjort det.
      Därför handlar det snarare om att finna författare som passar dig i språkbruket de använt när de skrivit boken.
      För min egen del föredrar jag tjockare böcker med mer storytelling än tunnare böcker som fokuserar på renodlad teknik. Det är lättare för mig att ta in exempel hämtade från verkligheten, och det är även så jag arbetar när jag lär ut säljteknik.

      Fem personliga favoriter:
      Zig Ziglar’s Secrets to closing the sale
      Jeffrey Gitomer’s Sales Bible
      Chet Holmes’ The Ultimate Sales Machine
      Bruce King’s Psycho Selling (väldigt svår att få tag i)
      På svenska: Frank Bettger, Vägen till framgång inom försäljning

  4. Pingback: Lästips: 5 riktigt bra säljtips!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
  Douglas
Entreprenör24 tar en paus

Brev från Douglas Roos

  Foto: Carlos Aránguiz
Special: Dogge Doggelito vs Dogge Roos

De två entreprenörerna ger sina tips

  AP Photo/Manuel Blondeau
Bra sagt av Richard Branson

Kolla in superentreprenörens bästa citat

  Nanagyei
Planera, pynta och prata

Så planerar du ett lyckat företagsevent

  Flickr/Adrien Leaguy
Saker du inte ska ljuga om

Det du ska berätta för medarbetarna

  Jack Sommer, Laura Sommer, Craig Tann
Säljer sitt hus för Bitcoins

För 16 000 Bitcoins är lyxvillan din

  Mikaela Shiffrin
Många väljer att se OS på jobbet

Sänds på bästa arbetstid

  Jonas Ekströmer / SCANPIX
Så klarar ni vinterkräksperioden

Förbered företaget

  lonekalkylatorn
Veckans app: Lönekalkylatorn

Se din lön netto

  PatrickMcMullan.com
Åtta kvinnliga superentreprenörer

Inspireras av de som lyckats