Foto: Flickr
 Behöver du mer uppmaningar på din webshop? 
Foto: Flickr

Dags för mer ”call to action”
på din webshop?

Inom e-handeln ligger mycket fokus på hitta de bästa sätten att locka trafik och besökare. Detta kan innebära att optimeringen av konverteringsgraden försummas. Att ge uppmaningar till dina kunder är ett av de effektiva knepen som bör lyftas mer.

Ett relativt enkelt sätt att förbättra konvertering på din sajt är att se till att du har de bästa möjliga uppmaningarna till handling, mer känt som ”call to action”-knappar.

Det finns ingen exakt formel för den perfekta ”uppmaningstaktiken” men det finns vissa element som bör fokuseras på när du designar din nätbutik:

Formulering

Du vill ge kunden en känsla av att det är brådskande att köpa dina produkter. Att få till rätt formulering för en uppmaning är relativt lätt. Du behöver bara bryta ned den önskade effekten till en så enkel fras som möjligt. Standardformuleringar som ”Köp nu” eller ”Lägg till i varukorgen” är i dag allmänt accepterade.

Färg

En lyckad uppmaningsknap måste vara en iögonfallande funktion, därför bör den ha en färg som inte smälter in med resten av sidan. Det är värt att testa olika färger för att hitta vilken som är mest tilltalande för dina användare och driver flest klick.

Placering

Folk blir allt mer vana vid att skrolla så därför är det inte längre effektivt att placera en uppmaning ovanför produkten. Var därför inte rädd för att sätta uppmaningen längre ned på sidan. Eller varför inte både uppe och nere? Även detta är något du kan testa och med tiden se vad som är det mest vinnande konceptet.

Storlek

Människor har inte tålamod att själva söka efter nästa steg i en köpprocess. Därför måste din uppmaning vara tillräckligt stor för att kunna ses direkt. Det gör i själva verket inget om uppmaningsknappen är större än produktbilden.

Ha gott om utrymme

Ha gott om tomt utrymme runt dina uppmaningar. Det tjänar nämligen två syften; de blir lättare att upptäcka och lättare att klicka på. Om en sida är för rörig så kommer det att öka mängden felaktiga klick och bromsa navigering, vilket är frustrerande för kunderna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
  Douglas
Entreprenör24 tar en paus

Brev från Douglas Roos

  Foto: Carlos Aránguiz
Special: Dogge Doggelito vs Dogge Roos

De två entreprenörerna ger sina tips

  AP Photo/Manuel Blondeau
Bra sagt av Richard Branson

Kolla in superentreprenörens bästa citat

  Nanagyei
Planera, pynta och prata

Så planerar du ett lyckat företagsevent

  Flickr/Adrien Leaguy
Saker du inte ska ljuga om

Det du ska berätta för medarbetarna

  Jack Sommer, Laura Sommer, Craig Tann
Säljer sitt hus för Bitcoins

För 16 000 Bitcoins är lyxvillan din

  Mikaela Shiffrin
Många väljer att se OS på jobbet

Sänds på bästa arbetstid

  Jonas Ekströmer / SCANPIX
Så klarar ni vinterkräksperioden

Förbered företaget

  lonekalkylatorn
Veckans app: Lönekalkylatorn

Se din lön netto

  PatrickMcMullan.com
Åtta kvinnliga superentreprenörer

Inspireras av de som lyckats