Physical Address

304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Starta en nischad webbshop? 3 tips hur du lyckas

En webbshop är ett sätt att kombinera entreprenörskap med sin passion för något. Att nischa sig är helt rätt om du hittar en lucka på marknaden. Visst finns det många saker att tänka på rent tekniskt men att planera produkter men att planera och hitta sina kunder är också viktigt. Här kan du läsa tre tips på hur du kan lyckas med din webbshop.

1. Planera produkter efter nisch men våga bredda

Det kan vara att du brinner för tennis och vill kunna erbjuda varor och produkter som tennisspelare behöver. Samtidigt är det bra att analysera marknaden och våga bredda sig lite. Exempelvis Tennishopen har även padelskor för det är inte ovanligt att både gilla tennis och padel. Att kunna ringa in snarlika intressen kan öka försäljningen.

Vill du se olika trender och vad personer söker på är Google Trender ett smart verktyg. Där kan du testa att se hur många som söker efter de produkter du tänker erbjuda. Ett mycket bra verktyg om du vill nischa dig men även se hur du kan kombinera olika produkter i verkligheten.

2. Nå ut till din målgrupp

Oavsett hur bra och nischade produkter du har som marknaden verkligen saknar behöver du att kunderna hittar dig. Organisk trafik är den som kommer från sökmotorer när en kund söker på en viss produkt. För att potentiella kunder ska hitta dig behöver du därför arbeta med sökord.

Google har gratis verktyg som hjälper dig att hitta termer och ord som potentiella kunder använder. Genom att sökordsoptimera din webbshop kommer fler att hitta dig. Du kan även skapa annonser i början genom bland annat Google Ads för att fler ska hitta dig i början.

3. Satsa på att synas på sociala medier

Sociala medier används flitigt i Sverige och olika målgrupper använder olika plattformar. Genom att satsa på att finnas synlig och tillgänglig på rätt plattform är det lättare att din målgrupp hittar dig. En undersökning visar att 95 % av alla som använder internet även använder sociala medier. Vissa generationer mer än andra.

Exempelvis använder 90-talisterna sociala medier i större utsträckning än andra generationer. Genom att hitta rätt plattform med rätt målgrupp får du många möjligheter att locka rätt kunder.