Läsarfråga: Hur tuff bör jag vara mot kunden med försenade inbetalningar?

Foto: Flickr

 

 

 

 

 

 

 

Hej Douglas och Entreprenör24!

Jag har en fast kund sedan drygt 3 år tillbaka. Vissa månader är kunden vår största inkomstkälla men det finns ett problem, varje månad så dröjer de med inbetalning. Vi har varit med om allt från 2 veckor till 1 månad. Jag har varit schyst och aldrig skickat en påminnelse med förseningsavgift då jag inte vill mista kunden. Alltid finns där en bortförklaring, högsäsong som lågsäsong och nu senast handlade det om att deras ekonomiansvarige hade semester, men hur stor hänsyn bör tas till sådant? Vidare fick jag ett OK från henne efter att jag skickat fakturorna så jag vet att de kom fram i tid innan hon gick på semester. Ett tag körde vi med kontantbetalning efter varje arbetstillfälle. Detta avslutades dock efter drygt 6 månader då kunden oftast inte hade tillräckligt med pengar i kassan för att betala alla leverantörer den kvällen. Hur tuff tycker du att jag bör vara mot kunden när det gäller försenade inbetalningar?

Douglas Roos svarar:

Hej Johannes!

Oj vilken svår fråga. Som så många gånger annars, är även affärslivet fullt av psykologiska utmaningar. Du måste helt enkelt själv bedöma hur tuff du skall vara. Om du anar att kunden verkligen inte har pengar i kassan (så länge det inte handlar om slarv från kundens sida, dvs), så är det viktigt att du säkerställer att du är den som först får pengar när dom trillar in. Jag förstår att du inte skickar påminnelser osv eftersom det är en nyckelkund för dig.

Så, mitt tips till dig är helt enkelt att fortsätta som du gör, försök få kunden att förstå din situation och att hon är ärlig med dig vad gäller betalningarna.

Sorry att jag inte kunde ge ett bättre svar.