Foto: Flickr
 Fyra knep till att sticka ut ur mängden. 
Foto: Flickr

Så skapar du ett personligt varumärke på nätet

Idag speglar ditt personliga varumärke den information som finns tillgänglig om dig på webben, främst på sociala medier. Men hur kontrollerar man egentligen denna information?

Här är fyra knep till att skapa ett starkt personligt varumärke på nätet.

Var medveten om vem du är (och vad du kan)

Ditt personliga varumärke speglar dig som människa, därför kan du inte profilera dig själv professionellt om du inte vet vem du är. Det kan vara lättare sagt än gjort att känna sig själv till hundra procent men du måste i alla fall göra en realistisk bedömning av dina styrkor och svagheter och var din sanna passion ligger.

Skapa ett minnesvärt varumärkesnamn

Om du har ett unikt namn kan du göra det till ditt varumärke. Om ditt namn är Sven Svensson kan du skapa ett varumärke som är en hybrid av ditt namn och din karriärs riktning, som exempelvis ”Snickar-Sven”. Du vill att folk ska hitta dig, inte någon som har samma namn som du. Men ha i åtanke att om du lägger in en yrkesriktning i ditt varumärke du är bunden till den riktningen.

Ta kontroll över ditt online-utrymme

Köp det domännamn som motsvarar ditt varumärke och säkra även Facebook-sida, Twitter- och Google+–konto. Om du märker att ditt namn redan ”ägs” bör skapa ett annat varumärkesnamn. Med LinkedIn kan du använda ditt riktiga namn och sätta placera ditt varumärke synligt i profilen.

Ställ in automatisk uppdatering

För att minska arbetet med alla olika sociala plattformar kan du inrätta ett program som gör att du kan uppdatera dem alla på en och samma gång. Hootsuite.com är ett av många alternativ som erbjuder denna typ av tjänst gratis.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
  Douglas
Entreprenör24 tar en paus

Brev från Douglas Roos

  Foto: Carlos Aránguiz
Special: Dogge Doggelito vs Dogge Roos

De två entreprenörerna ger sina tips

  AP Photo/Manuel Blondeau
Bra sagt av Richard Branson

Kolla in superentreprenörens bästa citat

  Nanagyei
Planera, pynta och prata

Så planerar du ett lyckat företagsevent

  Flickr/Adrien Leaguy
Saker du inte ska ljuga om

Det du ska berätta för medarbetarna

  Jack Sommer, Laura Sommer, Craig Tann
Säljer sitt hus för Bitcoins

För 16 000 Bitcoins är lyxvillan din

  Mikaela Shiffrin
Många väljer att se OS på jobbet

Sänds på bästa arbetstid

  Jonas Ekströmer / SCANPIX
Så klarar ni vinterkräksperioden

Förbered företaget

  lonekalkylatorn
Veckans app: Lönekalkylatorn

Se din lön netto

  PatrickMcMullan.com
Åtta kvinnliga superentreprenörer

Inspireras av de som lyckats