Foto: Jessica Gow / SCANPIX

Bild 1 / 3

0
 En steg-för-steg guide till den kompletta affärsplanen. 
Foto: Jessica Gow / SCANPIX

Därför behöver din e-handel en affärsplan

Det blir allt lättare att dra igång en verksamhet på nätet. Alla de e-handelslösningar som i dag erbjuds möjliggör ett allt bredare entreprenörssamhälle. Dock kan denna lättillgänglighet främja ivrigheten och göra att du missar några av de mest fundamentala delarna för att driva en verksamhet.

En affärsplan är något alla företagare måste skriva, även de som opererar online. De flesta lockas inte av det mödosamma arbetet med att konkretisera alla företagets delar i ett centimetertjockt texthäfte, men det är som sagt nödvändigt för att skapa en stark grund för verksamheten. Och det behöver inte vara så svårt som du tror.

De viktigaste delarna av en affärsplan är följande:

Sammanfattning - Även om det är det sista du kommer att skriva, är det den första delen av affärsplanen. Denna del sammanfattar de viktigaste punkterna av varje kapitel.

Företagsbeskrivning – Detta är en detaljerad översikt av ditt företag, produkter eller tjänster, typer av konsumenter och konkurrensfördelar. Tänk på denna del som en förklaring du själv skulle ge till en främling på några minuter, med andra ord; en pitch.

Marknadsanalys – Här presenterar du din forskning om din bransch och målgrupp. Om du ännu inte fastställt din målgrupp, kommer utformandet av denna analys hjälpa dig med det.

Verksamhetsplan - Detta ska täcka det dagliga arbetet i ditt företag, från plats och timmar till inventering och redovisning. När du formulerar denna del kan du se till att var och en av de vitala processerna kommer skötas så smidigt och effektivt som möjligt.

Organisation och ledning – Här presenteras huvudaktörerna i din verksamhet – de ägarna, ledningen etcetera. Det hjälper dig att definiera alla inblandade parter som är grunden i företaget och ger alla en klar uppfattning om vem som gör vad.

Produkter & Tjänster – Här beskriver du de produkter och tjänster som erbjuds av ditt företag. Du bör tänka på dem från kundens perspektiv. Det kommer att hjälpa dig att sälja produkterna och/eller tjänsterna när du har definierat dem med detta tillvägagångssätt.

Marknadsföring & Försäljning – I denna del presenterar du hur du kommer att nå din målgrupp, identifierar möjligheter och på vilket sätt du kommer att sälja dina produkter och tjänster. Medan du skriver det här kapitlet kan kreativa marknadsföringsidéer och försäljningsstrategier uppstå.

Ekonomiska prognoser – Här ska du verkligen gräva i dina ekonomiska förutsättningar och räkna ut hur mycket ditt företag har möjlighet att omsätta och vinna de kommande fem åren. Att fastställa dessa siffror kan ge en enorm motivation och driva dig mot ett specifikt mål.

Finansiering – I den här delen av planen definierar du dina externa finansieringsbehov och visar exakt hur du planerar att använda dessa medel, samt hur du ska betala tillbaka dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
  Douglas
Entreprenör24 tar en paus

Brev från Douglas Roos

  Foto: Carlos Aránguiz
Special: Dogge Doggelito vs Dogge Roos

De två entreprenörerna ger sina tips

  AP Photo/Manuel Blondeau
Bra sagt av Richard Branson

Kolla in superentreprenörens bästa citat

  Nanagyei
Planera, pynta och prata

Så planerar du ett lyckat företagsevent

  Flickr/Adrien Leaguy
Saker du inte ska ljuga om

Det du ska berätta för medarbetarna

  Jack Sommer, Laura Sommer, Craig Tann
Säljer sitt hus för Bitcoins

För 16 000 Bitcoins är lyxvillan din

  Mikaela Shiffrin
Många väljer att se OS på jobbet

Sänds på bästa arbetstid

  Jonas Ekströmer / SCANPIX
Så klarar ni vinterkräksperioden

Förbered företaget

  lonekalkylatorn
Veckans app: Lönekalkylatorn

Se din lön netto

  PatrickMcMullan.com
Åtta kvinnliga superentreprenörer

Inspireras av de som lyckats