Foto: Scanpix
 Innan du fyrar av din pitch bör du själv besvara ett antal frågor. 
Foto: Scanpix

Dags att pitcha och övertyga kunden?

När du ska genomföra en säljpresentation vill du vara säker på att det du säger leder kunden till att fatta rätt beslut. Därför måste du grundligt förbereda din pitch genom att i förhand eliminera ett antal frågetecken.

Här är tre viktiga frågor att ställa och besvara, innan du presenterar en lösning för kunden;

Vad har ditt företag för historia med kunden?

Om kunden har varit i kontakt med ditt företag innan och den erfarenheten var negativ, måste du först och främst göra skadekontroll innan du ens försöker övertyga dem att köpa från dig igen. Förklara vad som kommer bli annorlunda denna gång.

Om erfarenheten däremot varit positiv bör du börja med att sammanfatta det tidigare framgångsrika samarbetet.

Hur ser kunden på din bransch?

Eftersom att företag består av en samling av människor tenderar de att ha ett kollektivt tänkande där de delar uppfattning om andra branscher. I många fall kommer dessa åsikter vara positiva och då kan du bara bygga på denna allmänt goda uppfattning.

Om situation visar sig vara tvärtom måste du kämpa för att övertyga kunden vad som gör ditt företag annorlunda från resten av branschen.  Lättast är att stolpa upp konkreta punkter och ta upp exempel där ni tydligt skiljer er från mängden.

Hur tar kunden ett beslut?

Varje beslutsfattare har ett eget sätt att ta avgöra saker och ting. Vissa behöver mycket information, andra behöver stöd-, en del vill ha mycket referenser och några gillar att ta risker.

Tidigt i säljprocessen, långt innan du presenterar, bör du ta reda på hur kunden har tagit liknande beslut i det förflutna. Modellera sedan dina säljinsatser och din pitch, efter dessa tidigare framgångsrika sälj.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
  Douglas
Entreprenör24 tar en paus

Brev från Douglas Roos

  Foto: Carlos Aránguiz
Special: Dogge Doggelito vs Dogge Roos

De två entreprenörerna ger sina tips

  AP Photo/Manuel Blondeau
Bra sagt av Richard Branson

Kolla in superentreprenörens bästa citat

  Nanagyei
Planera, pynta och prata

Så planerar du ett lyckat företagsevent

  Flickr/Adrien Leaguy
Saker du inte ska ljuga om

Det du ska berätta för medarbetarna

  Jack Sommer, Laura Sommer, Craig Tann
Säljer sitt hus för Bitcoins

För 16 000 Bitcoins är lyxvillan din

  Mikaela Shiffrin
Många väljer att se OS på jobbet

Sänds på bästa arbetstid

  Jonas Ekströmer / SCANPIX
Så klarar ni vinterkräksperioden

Förbered företaget

  lonekalkylatorn
Veckans app: Lönekalkylatorn

Se din lön netto

  PatrickMcMullan.com
Åtta kvinnliga superentreprenörer

Inspireras av de som lyckats