Foto: Flickr
 Fem grundläggande regler för kundhantering på sociala medier. 
Foto: Flickr

Så sköter du kundhanteringen på sociala medier

Sociala medier har blivit ett av de bästa sätten för företag att hålla kontakt med kunderna. Det kan dock vara en utmaning att använda medlet på mest effektiva sätt. Sociala medier har i grunden som syfte att främja socialt att vara för umgänge. Hur omvandlar du egentligen dessa plattformar till en affärsmässig vinning?

Här är fem grundläggande regler för hur du på bästa sätt kan använda sociala medier till att lyfta din verksamhet.

Identifiera var fokusen bör ligga

Du bör ta reda på vilka sociala media-nätverk som mest sannolikt används av dina kunder. Du kanske vill använda mer än en, såsom Facebook och Twitter. Du behöver dock inte vill sprida ut dig mer än nödvändigt. Det bästa är att ta reda på var dina kunder spenderar merparten av sin tid på nätet och att följa dem dit.

Ha mobila användare i åtanke

Alltfler människor har tillgång till webben via smartphones och andra mobila enheter. De loggar allt oftare in på sociala nätverk med hjälp av appar. Detta innebär att du bör anpassa åtminstone en del av ditt innehåll till mobila användare. Människor på mobila enheter är mer benägna att läsa kortare meddelanden. Ha även i åtanke att de oftast heller inte har tillgång till flash.

Ha specifika mål

Vill du vara aktiv på sociala medier för att öka räckvidden och få nya kunder? Vill du använda din Facebook-sida för att göra människor bekanta med dina produkter eller tjänster? Eller är du främst ute efter att utveckla en bättre relation med dina kunder? Dessa är några av de huvudsakliga orsakerna till varför företag använder sociala medier. Ju mer fokuserad du är på dina specifika mål, desto bättre blir resultaten.

Blanda inte in (för mycket) kundservice

Du vill inte att ditt företags Facebook-sida ska vara full av tekniska frågor eller klagomål. Det är bättre att skilja kundservicen från din allmänna närvaro i sociala medier. På så sätt kan du istället hålla dina plattformar fulla av positiva och bredare ämnen. Du kan fortfarande använda sociala medier för kund relaterat stöd men skapa i så fall en separat sida eller konto för just detta ändamål.

Anslut sociala medier till din webbplats

Sociala medier må vara mycket användbart men du bör inte försumma företagets riktiga hemsida. I själva verket kan du använda sociala medier för att driva trafik till din webbplats (och vice versa). Eftersom dina sociala sidor främst är till för informell samverkan med kunder kan du skicka vidare besökare till din webbplats för mer detaljerad information.

En reaktion på “Så sköter du kundhanteringen på sociala medier

  1. Pingback: Marknadsföringsknep för en begränsad budget

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
  Douglas
Entreprenör24 tar en paus

Brev från Douglas Roos

  Foto: Carlos Aránguiz
Special: Dogge Doggelito vs Dogge Roos

De två entreprenörerna ger sina tips

  AP Photo/Manuel Blondeau
Bra sagt av Richard Branson

Kolla in superentreprenörens bästa citat

  Nanagyei
Planera, pynta och prata

Så planerar du ett lyckat företagsevent

  Flickr/Adrien Leaguy
Saker du inte ska ljuga om

Det du ska berätta för medarbetarna

  Jack Sommer, Laura Sommer, Craig Tann
Säljer sitt hus för Bitcoins

För 16 000 Bitcoins är lyxvillan din

  Mikaela Shiffrin
Många väljer att se OS på jobbet

Sänds på bästa arbetstid

  Jonas Ekströmer / SCANPIX
Så klarar ni vinterkräksperioden

Förbered företaget

  lonekalkylatorn
Veckans app: Lönekalkylatorn

Se din lön netto

  PatrickMcMullan.com
Åtta kvinnliga superentreprenörer

Inspireras av de som lyckats