Bild 1 / 2

0

Skosuccén Brandos – Proffs på nätet



Vänner Fredrik Juto och Karl-Johan Pantzar letade efter en gemensam affärsidé. År 2006 såg de möjligheter i att börja sälja skor på nätet. Idag är företaget ledande i Norden, och en av de största i Europa inom skoförsäljning på nätet.

Vännerna övervägde aldrig en traditionell skohandel. Det var på nätet som möjligheterna fanns. På nätet kunde ett mycket större sortiment visas jämfört med  i en vanlig skoaffär.
– Att sälja ett supersortiment går bara att göra på nätet. Det är på webben som kunderna finns och det är där vi marknadsför oss, säger Karl Johan Pantzar.

De upptäckte tidigt vikten av sökmotorannonsering och Karl-Johan menar att det nu är grunden i all e-handel. De testade olika annonser, nya nyckelord samtidigt som de noga följde upp resultaten genom statistikprogram.
– Marknadsföring är inte magi utan ett kontrollerat systematiskt testande. På företagets statistikprogram syns var trafiken och köparna kommer från. Varje krona som kommer in kan mätas.

Samtidigt lade de också tidigt mycket tid på sökmotoroptimering som går ut på att få en så bra ranking som möjligt i sökmotorers sökningar.
– På Brandos är ett tiotal personer involverade i de här viktiga bitarna. Var och en har sina olika ansvarsområden, säger Karl-Johan Pantzar.

Han berättar om att vissa företag köper , säljer och byter länkar med andra sidor för att sökmotoroptimera.
– Vi aktar oss för att experimentera för mycket eftersom de stora sökmotorerna har strikta regler för vad som är okej och inte. Ingen vill bli utslängd av motorerna för att de hamnat på länkfarmar eller dylikt, fortsätter Karl-Johan Pantzar.

Istället har Brandos fokuserat på att få in kunder via bloggar och Facebook. Detta har också en positiv inverkan på sökmotoroptimeringen. Brandos använder sig också av affiliateprogram och nyhetsbrev.
– Affiliateprogrammen kom vi igång med från första dagen, det var enkelt och gratis. Vårt nyhetsbrev är ett ultimat sätt att bearbeta befintliga kunder. Vi har samlat in e-mailadresser exempelvis via veckotävlingar där besökarna vunnit presentkort, säger Karl-Johan Pantzar.

Brandos har en bred kundbas och det är något de vill verka för. Därför har de en enkel och tydlig hemsida där de inte försöker styra kunden att köpa vissa produkter framför andra.
– Det har alltid varit viktigt för oss att förmedla trygghet och enkelhet till kunden. Till exempel fria frakter och returer och att listpriserna är vad det faktiskt kostar, säger Karl-Johan Pantzar.

I och med att Brandos har växt har de också varit tvugna att lokalanpassa hemsidan till de olika länderna vad gäller betalsätt, kundtjänst och språk. Brandos spås en lysande framtid och siffrorna pekar klart uppåt.
– Det mest spännande ligger framför oss. Att fortsätta utveckla kunderbjudandet och bli ännu effektivare är en stor och kul utmaning, vilket också var en av anledningarna till att vi startade företaget, avslutar Karl-Johan Pantzar.

En reaktion på “Skosuccén Brandos – Proffs på nätet

  1. Minns ni när dessa rikemansbarn spydde galla över alla som röstat SD och sagt att de inte vill ha deras pengar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Besökarnas kommentarer

I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg. Läs mer i vår policy om kommentarer!
Entreprenör24 ansvarar inte för innehållet i kommentarerna.

Läs mer
  Douglas
Entreprenör24 tar en paus

Brev från Douglas Roos

  Foto: Carlos Aránguiz
Special: Dogge Doggelito vs Dogge Roos

De två entreprenörerna ger sina tips

  AP Photo/Manuel Blondeau
Bra sagt av Richard Branson

Kolla in superentreprenörens bästa citat

  Nanagyei
Planera, pynta och prata

Så planerar du ett lyckat företagsevent

  Flickr/Adrien Leaguy
Saker du inte ska ljuga om

Det du ska berätta för medarbetarna

  Jack Sommer, Laura Sommer, Craig Tann
Säljer sitt hus för Bitcoins

För 16 000 Bitcoins är lyxvillan din

  Mikaela Shiffrin
Många väljer att se OS på jobbet

Sänds på bästa arbetstid

  Jonas Ekströmer / SCANPIX
Så klarar ni vinterkräksperioden

Förbered företaget

  lonekalkylatorn
Veckans app: Lönekalkylatorn

Se din lön netto

  PatrickMcMullan.com
Åtta kvinnliga superentreprenörer

Inspireras av de som lyckats